بایگانی دی ۱۳۹۹ :: plusfile

plusfile

plusfile

plusfile

plusfile

plusfile

کلمات کلیدی

.

پرسشنامه ابراز وجود (گمبریل و ریچی

1975).

بررسی مقایسه ای نرم افزارهای موجود

نقش و وظایف مهندس ناظر بر اساس شرایط عمومی پیمان

ل

قلم فوری سفیدکننده دندان dazzling white

برس شستشوی titz

رزومه‌های سرنوشت‌ساز: ابزاری برای شغل مناسب

تحقیق با موضوع روشهای تست و ارزیابی وب سایت و برنامه های سازمانی

دانلود مبانی نظری و پیشینه شهر دوستدار زن

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای اختلال اضطراب اجتماعی

دریافت سکه رایگان و بینهایت برای بازی کوییز آف کینگز Quiz Of Kings

اجرا و تفسیر آزمون نمونه واقعی میلون

تامین استوار با تولید چابک تحت عدم قطعیت تقاضا (به همراه مقاله اصلی)

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای اختلال وحشت زدگی (پانیک)

راهنمای عملی اجرا و نمره گذاری آزمون حافظه وکسلر

آزمون حافظه وکسلر

دانلود بررسی و مطالعه موضوع شهادت و قضا در علوم فقهی اسلامی

کتاب آناتومی انسانی تالیف دکتر علی اصغر رواسی

پاورپوینت تحلیل طراحی باغ‌ موزه گیاهان دارویی کرج.

پاورپوینت بررسی مقدمه ای بر داده کاوی و اکتشاف دانش.

جزوه تضمینی آزمون زبان دانشگاه آزاد اسلامی EPT (ویرایش جدید)

دانلود پاورپوینت نظریه رشد شناختی پیاژه

پاورپوینت شمع کوبی و انواع روش های آن

پلان فونداسیون

پلان تیر ریزی طبقات

جزئیات تمامی تیرها و ستونها

دانلود پاورپوینت کتاب بررسی مسائل اجتماعی ایران (گروه مؤلفان)

پیداکردن دامنه با دامین اتوریتی بالا بدون نرم افزار.

۶ مطلب در دی ۱۳۹۹ ثبت شده است

اجرا و تفسیر آزمون نمونه واقعی میلون Millon Clinical Multiaxial Inventory-III

اجرا و تفسیر آزمون نمونه واقعی Millon Clinical Multiaxial InventoryIII در 13 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل

تعداد صفحات 13
حجم 0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل

اجرا و تفسیر آزمون نمونه واقعی  Millon Clinical Multiaxial Inventory-III در 13 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

فهرست مطالب

تفسیر گام به گام میلون
گام اول: وارسی شاخص های روایی
گام دوم: وارسی مقیاس های آسیب شدید شخصیت
گام سوم: وارسی مقیاس های الگوهای بالینی شخصیت
انواع کدهای شایع با اختلال شخصیت نمایشی
دلالت های درمانی
مقیاس افسردگی(2B)
انواع کدهای شایع با اختلال شخصیت افسرده
گام چهارم: وارسی مقیاس های نشانگان بالینی
گام پنجم: تفسیر معنای یک نشانگان در بطن سبک یا اختلال شخصیت مراجع
گام ششم: تلفیق یافته های آزمون با سایر منابع اطلاعاتی
تشخیص

 

 

جزئیات محصول

شرح حال بیمار:                   دارد

تفسیر و نمره گزاری:             دارد

تشخیص براساس dsm:         دارد

 

توجه : گزارش نمونه واقعی آزمون های روانشناسی، شامل خودِ پرسشنامه و کارت های آزمون و پاسخ آزمون دهنده به سوالات پرسشنامه نمی باشد .


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ دی ۹۹ ، ۱۲:۴۸
kazem rezaeei
مقاله ترجمه شده با موضوع طراحی زنجیره تامین استوار با تولید چابک تحت عدم قطعیت تقاضا (به همراه مقاله اصلی)

دانلود مقاله ترجمه شده با موضوع طراحی زنجیره تأمین استوار با تولید چابک تحت عدم قطعیت، در قالب word و در 18 صفحه، قابل ویرایش، شامل چکیده، مقدمه، تعریف مسئله، مفروضات مسئله، بهینه‌سازی رباست، بیان ریاضی مسئله، تحلیل جواب رباست، نتیجه‌گیری، پیشنهادات برای تحقیقات آتی

دانلود مقاله ترجمه شده با موضوع طراحی زنجیره تامین استوار با تولید چابک تحت عدم قطعیت تقاضا (به همراه مقاله اصلی)

مقاله ترجمه شده رشته مهندسی صنایع
مقاله ترجمه شده آماده رشته مهندسی صنایع
مقاله ترجمه شده طراحی زنجیره تامین استوار با تولید چابک تحت عدم قطعیت
طراحی زنجیره تامین استوار با تولید چابک تحت عدم قطعیت
طراحی زنجیره تامین استوار با تولید چابک
دسته بندی صنایع
فرمت فایل docx
حجم فایل 707 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18

دانلود مقاله ترجمه شده با موضوع طراحی زنجیره تأمین استوار با تولید چابک تحت عدم قطعیت تقاضا (به همراه مقاله اصلی)، در قالب word و در 18 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

چکیده

مقدمه

تعریف مسئله

مفروضات مسئله

بهینه‌سازی رباست

بیان ریاضی مسئله

تحلیل جواب رباست

نتیجه‌گیری

پیشنهادات  برای تحقیقات آتی

 

چکیده این مقاله:

این مقاله یک مسئله طراحی زنجیره تامین در مواقع بروز فرصت‌های جدید بازار و تحت عدم قطعیت تقاضا در نظر گرفته ‌است. هدف، بهینه‌سازی یکپارچه و کاهش هزینه‌های لجستیک و تولید در زنجیره تامین است. این مسئله در صنعتهای متفاوت ازجمله تولید اجسام نیمه رسانا، زنجیره تامین چند مرحله‌ای صنعت خوردو و لوازم مصرفی اتفاق می‌افتد. در همین راستا مدل بهینه‌سازی استوار مبتنی بر سناریو برای مواجهه با عدم قطعیت تقاضا ارائه شده است. در مدل ارائه شده تابع هدف به دنبال کمینه کردن هزینه زنجیره تامین می باشد که از ۳ قسمت تشکیل شده است که عبارتند از: هزینه‌های انتظاری، وزن داده شده به واریانس جوابهای تحت تقاضای غیر قطعی و جریمه عدم ارضای تقاضا (در انتهای افق برنامه‌ریزی).

توضیحات:

عنوان انگلیسی مقاله : Robust supply chain design under uncertain demand in agile manufacturing

عنوان فارسی مقاله : طراحی زنجیره تأمین استوار با تولید چابک تحت عدم قطعیت تقاضا

تعداد صفحات: 18 صفحه با فرمت docx

لازم به توضیح است که مقاله بصورت خلاصه اما بسیار دقیق و جامع ترجمه شده و شامل کلیه چارچوب و ساختار اصلی مقاله می باشد.

دانلود مقاله ترجمه شده با موضوع طراحی زنجیره تامین استوار با تولید چابک تحت عدم قطعیت تقاضا (به همراه مقاله اصلی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ دی ۹۹ ، ۱۵:۰۷
kazem rezaeei

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای اختلال وحشت زدگی (پانیک)

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای اختلال وحشت زدگی (پانیک) در 42 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش


مشخصات فایل

تعداد صفحات 42
حجم 83 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی


توضیحات کامل

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای اختلال وحشت زدگی (پانیک) در 42 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش 

 

توضیحات ابتدائی

آماده شده در 6 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی و فردی و دارای توضیحات کامل هر جلسه

42  صفحه ورد (41 صفحه مطلب و 1 صفحه منابع)

قابل ویرایش با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

 

توجه : متن جلسات داخل فایل دقیقا به همین شکلی است که در توضیحات پایین آمده است. چنانچه اینجا شرح خاصی برای جلسه نمیبینید، داخل فایل نیز به همین صورت است. چنانچه شرح جلسه اینجا آورده شده باشد، یعنی فایل دریافتی نیز حاوی شرح جلسات است.

 

فهرست مطالب

جلسه اول - ارزیابی و آموزش بیمار

جلسه دوم - آرام سازی و باز آموزی تنفسی

جلسه سوم - شناسایی افکار ناکارآمد و مقابله با آن

جلسه چهارم - مواجهه

جلسه پنجم - مواجهه و بازسازی شناختی

جلسه ششم - پی گیری

پیوست ها

پرسشنامه اضطراب بک

برگه اطلاعات تحریف های شناختی

کار برگ یادداشت روزانه افکار منفی

کار برگ مقابله با افکار منفی

برگه دستورالعمل آرام سازی

برگه دستورالعمل باز آموزی تنفس

کار برگ سلسه مراتب موقعیت های آغازگر پانیک

کار برگ تمرین مواجهه

منابع

 

نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد

جلسه اول - ارزیابی و آموزش بیمار

اهداف جلسه:

1. برقراری ارتباط درمانی

٢. اخذ شرح حال از بیمار و ارزیابی شدت اختلال

٣. آموزش بیمار

۴. تعیین اهداف

وسایل مورد نیاز:

۱. راهنمای مداخله مختصر در اختلال پانیک

۲. پرسشنامه اضطراب بک

مروری بر جلسه

جلسه اول به تعبیری مهمترین جلسه درمان است چرا که بیشتر بیماران بعد از این جلسه است که تصمیم می گیرند درمان را ادامه دهند یا آن را قطع کنند. بنابراین، شما باید بتوانید رابطه درمانی خوبی با بیمار برقرار کرده و او را نسبت به درمان امیدوار سازید. همچنین، در این جلسه باید یک سری اطلاعات را در مورد حمله پانیک، و علل و درمان آن در اختیار بیمار بگذارید و در نهایت، با همکاری بیمار اهداف درمان را تعیین کنید.

1. برقراری ارتباط درمانی

بیمار وقتی نزد درمانگر می آید در انتظار از او دارد: اول این که درمانگر اضطراب و درماندگی او را درک کند و دوم این که برای مشکل وی راه حلی داشته باشد. در یک ارتباط درمانی موفق، باید بتوانید به بیمار نشان دهید که می توانید به این انتظارات بیمار پاسخ دهید.

بنابراین، برای ایجاد یک ارتباط درمانی خوب، سعی کنید وقتی بیمار درباره ترس و وحشتش حرف می زند، احساس او را بفهمید. برای این کار به دقت به حرف های بیمار گوش کنید، سر خود را به علامت گوش دادن تکان دهید، در حالت نشسته بر روی صندلی کمی به جلو خم شوید تا نشان دهید موضوع برایتان مهم است و در نهایت با احساس بیمار همدلی کنید. برای مثال بگویید "این حمله ها باید خیلی آزاردهنده باشند ".

علاوه بر این، امیدواری خود را نسبت به بهبود بیمار نشان دهید. مثلا به بیمار بگویید "میدونم این بیماری تاب و توانت را گرفته، اما خوشبختانه درمان های خوب و موثری برای آن وجود دارد ".

نکته مهم آن است که بهیچوجه بیمار را نصیحت نکنید چون این کار به رابطه درمانی صدمه می زند. مثلا به بیمار نگویید " حل این مشکل فقط به سعی و پشتکار تو بستگی دارد. تو باید سخت تلاش کنی، اون موقع مقابله با حمله پانیک سخت نخواهد بود. اگر چه این حرف اشتباه نیست اما لحن نصیحت گرانه دارد.

٢. اخذ شرح حال از بیمار

بیماران به درمانگران باتجربه، اعتماد می کنند. بنابر این، دانش بالینی و تجربه درمانی خود را با سوالات دقیق نشان دهید. حتی وقتی بیمار از طرف همکاران به شما ارجاع شده و در نامه ارجاعی و یا پرونده وی، تشخیص او ذکر شده است، باز هم گرفتن شرح حال مناسب ضروری است. این کار هم به بهبود رابطه درمانی کمک می نماید و هم اطلاعات لازم را برای مراحل بعدی مداخله آماده می کند.

در اخذ شرح حال، موضوعات زیر را روشن کنید:

• بیمار به خاطر چه مشکلی مراجعه کرده است؟ و علائم آن کدامند؟

• مشکل از کی شروع شد؟ و چرا؟

• بیمار درباره این مشکل چطور فکر می کند؟

• بیمار برای از برطرف کردن مشکل تا حالا چه کارهایی کرده است؟ و نتیجه آن چه بوده است؟

• مشکل فعلی چه تأثیری بر زندگی و روابط بیمار داشته است؟

۳. ارزیابی شدت اضطراب

مشکل اصلی بیمار، اضطراب شدید (وحشت زدگی) است. برای ارزیابی شدت این اضطراب از دو شیوه می توان استفاده کرد. اول اینکه از خود بیمار سوال کنید که سطح اضطرابش چقدر است و دوم از یک پرسشنامه معتبر اضطراب استفاده کنید.

برای بیمار توضیح دهید که ارزیابی شدت اضطراب کمک می کند تا در انتهای کار متوجه شویم درمان چقدر موفق بوده است. سپس از بیمار بخواهید پرسشنامه اضطراب بک (پیوست را ملاحظه کنید) را تکمیل کند

 

چرا اعتماد به ما ؟

وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است .


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ دی ۹۹ ، ۲۱:۵۹
kazem rezaeei

آزمون حافظه وکسلر

آزمون حافظه وکسلر در 10 صفحه ورد قابل ویراش با فرمت doc


مشخصات فایل

تعداد صفحات 10
حجم 0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل

آزمون حافظه وکسلر در 10 صفحه ورد قابل  ویراش با فرمت doc

 

 

توضیحات آزمون:

 

 

آزمون حافظه وکسلر که به عنوان یک مقیاس عینی برای ارزیابی حافظه بکار برده می شود نتیجه ده سال تحقیق و بررسی د ر زمینه حافظه عملی، ساده و فوری بوده و اطلاعاتی را باری تفکیک اختلالات عضوی وکنشی حافظه بدست می دهد.

 

مزایای استفاده از این مقیاس که به طور متوسط 15 دقیقه بطول می انجامد عبارتند از:

 

1-                استاندارد شده در حد رضایت است. 2- به تفاوت حافظه درسنین مختلف توجه گردیده است.

 

3-بهره حافظه ای  (MQ)که بدست می دهد تا حدودی با بهره هوشی آزمودنی قابل مقایسه است.

 

با این آزمون بطور کلی می توان:

 

1-                یادگیری و بخاطر آوری فوری

 

2-                تمرکز و توجه

 

3-                جهت یابی و بخاط آوری حافظه طولانی مدت را بدست آورد.

 

مقیاس حافظه و کسلر (فرم الف) شامل 7 آزمون فرعی:

 

1-آگاهی شخصی در مورد مسائل روزمره و شخصی  2-آگاهی نسبت به زمان و مکان (جهت یابی)   3- کنترل ذهنی   4- حافظه منطقی    5- تکرار ارقام روبجلو و معکوس   6-حافظه بینایی     7-یادگیری تداعیها می باشد.

 

 دستور العمل اجرای این آزمون:

 

1-                اگاهی شخصی درمورد مسائل روزمره و شخصی:

 

این آزمون فرعی از 6 سوال ساده مربوط به اطلاعات شخصی و عمومی تشکیل گردیده و بر روی آزمودنیهایی که دچا ر اختلالاتی همچون senile dementia, aphesia  هستند کاربرد زیادی دارند. نمونه سوالات :چند سال دارید؟..................................

 

نمره گذاری:یک نمره برای هر پاسخ صحیح.         حداکثر نمره:6

 

2-                جهت یابی (orientation)

 

در این آزمون فرعی از 5 سوال ساده همچون چه سالی است؟ چه ماهی است؟و..................برای بررسی جهت یابی فوری آزمودنی استفاده می شود.

 

نمره گذاری: یک نمره برای هر پاسخ صحیح     حداکثر نمره:5

 

3-                کنترل ذهنی: این آزمون فرعی از سه زیر مجموعه تشکیل گردیده و برای تشخیص نقایص مغزی بیماران ارکانیکی مغز بکار برده می شود.

 

(A): شمردن وارونه از 20 تا 1 . از آزمودنی بخواهید کوشش کند که اعداد را از 20 تا 1 بصورت وارونه بشمارد. مانند:1-......................18-19-20الی اخر تا 1

 

آزمونگر میتواند دستورالعمل را تکرار کند ولی نباید هیچگونه کمکی در حین تلاش آزمودنی به وی داده شود. خطاهاو مدت زمان ارائه را یادداشت نمایید(به ثانیه). محدویت زمانی: 30 ثانیه

 

نمره گذاری: 2 نمره در مدت زمان منظور شده بدون خطا. 1 نمره در مدت زمان منظور شد با یک خطا.

 

اگر آزمودنی بطور صحیح و بدون خطا در مدت زمان10 ثانیه شمارش را انجام دهد یک نمره اضافی میگیرد. حداکثر نمره:3

 

.....

 

............

 

......................

 

 

 

راهنمای عملی اجرا و نمره گذاری آزمون حافظه وکسلر


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ دی ۹۹ ، ۱۶:۰۸
kazem rezaeei

آزمون حافظه وکسلر

آزمون حافظه وکسلر در 10 صفحه ورد قابل ویراش با فرمت doc


مشخصات فایل

تعداد صفحات 10
حجم 0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل

آزمون حافظه وکسلر در 10 صفحه ورد قابل  ویراش با فرمت doc

 

 

توضیحات آزمون:

 

 

آزمون حافظه وکسلر که به عنوان یک مقیاس عینی برای ارزیابی حافظه بکار برده می شود نتیجه ده سال تحقیق و بررسی د ر زمینه حافظه عملی، ساده و فوری بوده و اطلاعاتی را باری تفکیک اختلالات عضوی وکنشی حافظه بدست می دهد.

 

مزایای استفاده از این مقیاس که به طور متوسط 15 دقیقه بطول می انجامد عبارتند از:

 

1-                استاندارد شده در حد رضایت است. 2- به تفاوت حافظه درسنین مختلف توجه گردیده است.

 

3-بهره حافظه ای  (MQ)که بدست می دهد تا حدودی با بهره هوشی آزمودنی قابل مقایسه است.

 

با این آزمون بطور کلی می توان:

 

1-                یادگیری و بخاطر آوری فوری

 

2-                تمرکز و توجه

 

3-                جهت یابی و بخاط آوری حافظه طولانی مدت را بدست آورد.

 

مقیاس حافظه و کسلر (فرم الف) شامل 7 آزمون فرعی:

 

1-آگاهی شخصی در مورد مسائل روزمره و شخصی  2-آگاهی نسبت به زمان و مکان (جهت یابی)   3- کنترل ذهنی   4- حافظه منطقی    5- تکرار ارقام روبجلو و معکوس   6-حافظه بینایی     7-یادگیری تداعیها می باشد.

 

 دستور العمل اجرای این آزمون:

 

1-                اگاهی شخصی درمورد مسائل روزمره و شخصی:

 

این آزمون فرعی از 6 سوال ساده مربوط به اطلاعات شخصی و عمومی تشکیل گردیده و بر روی آزمودنیهایی که دچا ر اختلالاتی همچون senile dementia, aphesia  هستند کاربرد زیادی دارند. نمونه سوالات :چند سال دارید؟..................................

 

نمره گذاری:یک نمره برای هر پاسخ صحیح.         حداکثر نمره:6

 

2-                جهت یابی (orientation)

 

در این آزمون فرعی از 5 سوال ساده همچون چه سالی است؟ چه ماهی است؟و..................برای بررسی جهت یابی فوری آزمودنی استفاده می شود.

 

نمره گذاری: یک نمره برای هر پاسخ صحیح     حداکثر نمره:5

 

3-                کنترل ذهنی: این آزمون فرعی از سه زیر مجموعه تشکیل گردیده و برای تشخیص نقایص مغزی بیماران ارکانیکی مغز بکار برده می شود.

 

(A): شمردن وارونه از 20 تا 1 . از آزمودنی بخواهید کوشش کند که اعداد را از 20 تا 1 بصورت وارونه بشمارد. مانند:1-......................18-19-20الی اخر تا 1

 

آزمونگر میتواند دستورالعمل را تکرار کند ولی نباید هیچگونه کمکی در حین تلاش آزمودنی به وی داده شود. خطاهاو مدت زمان ارائه را یادداشت نمایید(به ثانیه). محدویت زمانی: 30 ثانیه

 

نمره گذاری: 2 نمره در مدت زمان منظور شده بدون خطا. 1 نمره در مدت زمان منظور شد با یک خطا.

 

اگر آزمودنی بطور صحیح و بدون خطا در مدت زمان10 ثانیه شمارش را انجام دهد یک نمره اضافی میگیرد. حداکثر نمره:3

 

.....

 

............

 

......................

 

 

 

راهنمای عملی اجرا و نمره گذاری آزمون حافظه وکسلر


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ دی ۹۹ ، ۱۵:۰۸
kazem rezaeei
بررسی و مطالعه موضوع شهادت و قضا در علوم فقهی اسلامی

بررسی و مطالعه موضوع شهادت و قضا در علوم فقهی اسلامی

دانلود بررسی و مطالعه موضوع شهادت و قضا در علوم فقهی اسلامی

بررسی و مطالعه موضوع شهادت و قضا در علوم فقهی اسلامی
شهادت
بینه وکاربردها
انواع بینه
ادله اثبات دعوا
دسته بندی حقوق
فرمت فایل docx
حجم فایل 109 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 33

بررسی و مطالعه  موضوع  شهادت و قضا در علوم فقهی اسلامی

چکیده

موضوع این مقاله شهادت  در حقوق ایران و مطالعه تطبیقی آن در فقه های اسلامی می باشد و با توجه به اینکه بینه ( شهادت ) به عنوان یکی از ادله اثبات دعوا ، نقش مهمی در اثبات دعاوی ، در حقوق امروز به خود اختصاص داده ، لذا بحث و بررسی پیرامون شرایط صحت و اعتبار بینه ( شهادت ) را می طلبد . بررسی نصوص و مستندات حقوق دانان ، که همگی حاکی از قبول بینه و شهادت به عنوان یکی از ادله اثبات دعوا می باشد.

در مقاله حاضر خلاصه ای از نظر فقهای اسلامی اعم از سنی و شیعه در خصوص بینه که یک موضوع فقهی در ابواب قضا و شهادت است آورده شده و با مراجعه به منابع معتبر فقهی و جمع آوری نظرات آنان کـه معروف و مشهور بوده اند و بینه و شهادت که در لـسان نبی مکرم اسلام و ائمه طاهرین(علیهم السلام) بدان تصریح شده و با بیان «البینه علی المدعی» راه قضاوت اسلامی را به جامعه آموخته اند، مورد بحث و تطبیق قرار گرفته است، لذا پس از مراجعه به متون و منابع معتبر، با مطالعه و ترجمه آنها به صورت دسته بندی و به تفکیک از جهات اشخاص، مذاهب و نیز مستندات آنها که اغلب آیات، احادیث و نظرات فقهی می باشــد جمع بنــدی و بــه رشته تحریر در آمده است.

مقاله در سه گفتار تنظیم شده است: گفتار اول کلیات، گفتار دوم آراء فریقین درخصوص بینه و گفتار سوم به جمع بندی و نتیجه گیری پرداخته است.

مقدمه :

 شهادت نه فقط پایه و اساس تاریخ را تشکیل می دهد بلکه اغلب سازمان های اجتماعی مخصوصاً قضایی روی این اصل استوار شده است و به عبارت دیگر شهود و مطلعین چشمان و گوشهای عدالتند .

در همه سیستم های حقوقی شهادت شهود به عنوان یکی از ادله اثبات دعوی همواره مورد استفاده طرفین دعوی ، در اثبات ادعاهای آنان بوده است لیکن حدود استفاده و درجه اعتبار آن از کشوری به کشور دیگر متفاوت می‏باشد .

در ایران باستان به خاطر اهمیتی که برای گفتار افراد قائل بوده اند ، شهادت برادر و زن بدون توجه به درجه قرابت قابل استماع بوده است . ( مدنی ،ج.، ۱۳۶۸ ج ۲ : ۴۸۶ )

ابتدا بایستی گفت ، آنچه که مرا بر آن وا داشت ، تا این موضوع را به عنوان مقاله  خویش انتخاب نمایم ، اتکاء پیش از اندازه رویه قضایی ، در صدور آراء به استناد شهادت شهود بود ، به طوری که در حقوق امروز تمامی دعاوی با شهادت قابل اثبات می باشند و در این خصوص هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد ، در حالی که تا سال ۱۳۶۱ و قبل از انجام اصلاحات در قانون مدنی ، محدوده گواهی دقیقاً مشخص بود.

گواه هنگامی که به ادای شهادت می پردازد ، حتی در صورتی که کمال صداقت را داشته باشد ، باز هم کمتر پیش می آید که گواهی او خالی از اشتباه و اشکال باشد زیرا ممکن است از بیان مطالبی خود داری نماید که به نظر او بی ارزش می باشد در حالی که در نظر قاضی دارای اهمیت می باشد ، یا نتواند واقعه را به طور کامل در ذهن خود نگهدارد به همین دلیل قانون گذار و فقها شرایط بسیار سنگینی را برای ادای شهادت در ماده ۱۳۱۳ قانون مدنی ، ماده ۲۳۳ قانون آیین دادرسی مدنی ناظر به ماده ۱۵۵ آیین دادرسی کیفری را مقرر نموده اند. تعداد شهود در حقوق اسلام موضوعیت داشته و صرفنظر از شرایط فردی ، که شهود باید از جهت اداء داشته باشند هر یک از موضوعات مذکور در محاکمه بانصاب خاصی از شهود قابل اثبات است ( ماده ۲۳۰ قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه های عمومی وانقلاب ) و تا قبل از تصویب این قانون ، در حقوق ایران ، مورد شهادت عددی نبوده بلکه وزنی بوده .   

دانلود بررسی و مطالعه موضوع شهادت و قضا در علوم فقهی اسلامی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ دی ۹۹ ، ۲۱:۴۴
kazem rezaeei